Μουσειοπαιδαγωγική

Μουσειοπαιδαγωγική

Το παρόν πρόγραμμα Μουσειοπαιδαγωγικής έχει σημαντική αξία τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους μαθητές ή τους επισκέπτες ενός μουσείου.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Η εκπαίδευση που λαμβάνει κανείς μέσα από την ανακάλυψη της μουσειοπαιδαγωγικής επιστήμης στα πλαίσια του σεμιναρίου αντανακλάται άμεσα σε μελλοντικές εκπαιδευτικές δράσεις που κινητοποιείται ο εκπαιδευόμενος να σχεδιάσει. Η ενασχόληση με την μουσειοπαιδαγωγική ανοίγει μια νέα πόρτα, μια σύγχρονη οπτική για το μουσείο και την εκπαιδευτική του αξία. Καταπιάνεται κανείς με παιδαγωγικές μεθόδους, θεωρία, πρακτικές και εργαλεία της μουσειοπαιδαγωγικής δράσης και ενθαρρύνεται να δει το μουσείο ως έναν φορέα πολιτισμού, εκπαίδευσης και ένταξης στην μάθηση και την κοινωνία. Στη μάθηση που αφορά το μουσείο και τη μουσειοπαιδαγωγική επιστήμη εμπλέκεται άμεσα η παιδαγωγική, η διαπολιτισμική εκπαίδευση, η ενταξιακή εκπαίδευση, οι νέες τεχνολογίες και πληθώρα σύγχρονων και αποτελεσματικών θεωριών και εργαλείων μάθησης με τα οποία έρχεται ο εκπαιδευόμενος σε επαφή με την παρακολούθηση του προγράμματος. Η προσέγγιση του παρόντος σεμιναρίου στηρίζεται στην αξία της δια βίου εκπαίδευσης, μια εκπαίδευση, όπως αυτή που προσφέρεται στο μουσείο.

ΣΚΟΠΟΣ

  • Κατανόηση της ιστορίας και της εξέλιξης του μουσείου. Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να κατανοούν τη διαχρονική εξέλιξη του μουσείου ως θεσμού, από την ίδρυσή του έως τη σύγχρονη εποχή, καθώς και τον ρόλο του στην πολιτιστική και εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Εκτίμηση της σημασίας της μουσειοπαιδαγωγικής στην εκπαίδευση και τον πολιτισμό. Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τη συμβολή της μουσειοπαιδαγωγικής στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής εμπειρίας και την προαγωγή της πολιτισμικής μάθησης.
  • Κατανόηση βασικών θεωριών μάθησης και της εφαρμογής τους στη μουσειοπαιδαγωγική. Οι εκπαιδευόμενοι θα εξοικειωθούν με βασικές θεωρίες μάθησης και θα μπορούν να τις συνδέουν με πρακτικές μουσειοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις.
  • Ανάπτυξη πρακτικών εκπαιδευτικών και διδακτικών μεθόδων σε μουσειακό πλαίσιο. Οι συμμετέχοντες θα μπορούν να εφαρμόζουν σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθόδους μέσα σε ένα μουσείο, κατανοώντας τη διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης σε αυτό το περιβάλλον.
  • Κατανόηση του ρόλου του μουσειοπαιδαγωγού. Οι συμμετέχοντες θα αναγνωρίζουν την πολυδιάστατη λειτουργία του μουσειοπαιδαγωγού και τη σημασία του στην εκπαιδευτική διαδικασία και την επικοινωνία με το κοινό.
  • Σχεδιασμός και ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων Οι εκπαιδευόμενοι θα μάθουν τα απαραίτητα βήματα και στοιχεία που απαιτούνται για τον σχεδιασμό ενός ολοκληρωμένου και αποτελεσματικού μουσειοπαιδαγωγικού προγράμματος.
  • Κατανόηση της έννοιας της ένταξης και της προσβασιμότητας σε άτομα με αναπηρίες. Οι συμμετέχοντες θα αναπτύξουν γνώση σχετικά με την ένταξη ατόμων με αναπηρίες σε μουσειακά προγράμματα και θα είναι σε θέση να σχεδιάζουν προγράμματα που προάγουν την ισότιμη συμμετοχή τους.
  • Εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες στη μουσειοπαιδαγωγική. Οι εκπαιδευόμενοι θα μπορούν να κατανοήσουν και να χρησιμοποιήσουν τις σύγχρονες τεχνολογίες στη μουσειοπαιδαγωγική για την ενίσχυση της εκπαιδευτικής εμπειρίας στο μουσείο.
  • Ανάπτυξη της διαπολιτισμικής συνείδησης μέσω της μουσειοπαιδαγωγικής. Οι συμμετέχοντες θα αναπτύξουν ικανότητες για την κατανόηση και προώθηση της διαπολιτισμικότητας στα μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα, προσαρμόζοντας τα προγράμματα σε πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα.
  • Σχεδιασμός και υλοποίηση προγραμμάτων για κοινωνικά ευπαθείς ομάδε.ς Οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση να σχεδιάζουν μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα που στοχεύουν στην ένταξη και την ενίσχυση της συμμετοχής κοινωνικά ευπαθών ομάδων, διασφαλίζοντας τη συμμετοχικότητα και την προσβασιμότητα.
  • Επαφή με σχεδιασμένα μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα, ώστε να λάβουν μια σαφή εικόνα των εκπαιδευτικών δράσεων σε μουσεία και να είναι και οι ίδιοι σε θέση να σχεδιάζουν αντίστοιχα προγράμματα.

ΜΕΘΟΛΟΓΙΑ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ

Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκατάρτισης. Η πρόσβαση στην πλατφόρμα τηλεκατάρτισης έχει τρίμηνη διάρκεια και οι συμμετέχοντας υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου online.

Μετά την ολοκλήρωση του τμήματος ακολουθεί η υποχρεωτική συμμετοχή στις τελικές εξετάσεις για την λήψη πιστοποιητικού «Μουσειοπαιδαγωγική» μέσω της εξεταστικής μεθόδου examiny, που υποστηρίζεται από τον φορέα πιστοποίησης Vellum Global Educational Services.

  • Εισαγωγή στη μουσειοπαιδαγωγική
  • Θεωρίες μάθησης και εκπαιδευτικές μέθοδοι
  • Ο ρόλος του μουσειοπαιδαγωγού
  • Σχεδιασμός εκπαιδευτικών προγραμμάτων
  • Ένταξη ατόμων με αναπηρίες στο μουσείο
  • Οι νέες τεχνολογίες στο μουσείο και τη μουσειοπαιδαγωγική
  • Η διαπολιτισμική διάσταση του μουσείου
  • Μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα για κοινωνικά ευπαθείς ομάδες
  • Δράσεις σε μουσεία ανά την Ελλάδα
User Avatar
Η Γιαννακίδου Κωνσταντίνα είναι απόφοιτος του τμήματος Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Είναι κάτοχος του μεταπτυχιακού διπλώματος ειδίκευσης Επιστήμες της Αγωγής: Ετερότητα, Κοινωνία και Εκπαίδευση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Έχει παρακολουθήσει επιμορφώσεις σε θέματα που αφορούν την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Συνεχίζει τις σπουδές ειδίκευσης στον τομέα της Κοινωνικής Πολιτικής και έχει κάνει ενδελεχή έρευνα σε ζητήματα εκπαίδευσης, διαφοροποίησης της διδασκαλίας και μουσειοπαιδαγωγικής. Έχει συμμετάσχει με εισηγήσεις σε συνέδρια παιδαγωγικής σε θέματα αναπηρίας, διαφοροποιημένης διδασκαλίας και μουσειοπαιδαγωγικών δράσεων και είναι δημιουργός μουσειοπαιδαγωγικών προγραμμάτων σε εθελοντική βάση σε συνεργασία με Μουσεία. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση κατά τα τελευταία έτη.