Tο Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του Πανεπιστήμιου Μακεδονίας, διοργανώνει Πρόγραμμα Επιμόρφωσης, με τίτλο «Λαϊκό παραμύθι και προφορική παράδοση: Αφηγηματικές, μουσικές και θεατροπαιδαγωγικές προσεγγίσεις» διάρκειας 458 ωρών το οποίο θα πραγματοποιηθεί εξ αποστάσεως με την μέθοδο της σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης
Διάρκεια: 458 ώρες/ 9 μήνες
Κόστος: 200 Ευρώ
Μονάδες ECTS: 15 μονάδες
Υλοποίηση: Eξ αποστάσεως σύγχρονη και ασύγχρονη τηλεκπαίδευση
Πιστοποιητικό: Χορηγείται από το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Επιστημονικά Υπεύθυνος: Ιωάννης Μάνος, Αναπληρωτής Καθηγητής – Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
1. Κάθε ενδιαφερόμενο/η που επιθυμεί να γνωρίσει το λαϊκό παραμύθι, να αποκτήσει δεξιότητες αφήγησης και γνώσεις για τη μουσική συνοδεία και/ή να βελτιώσει υπάρχουσες δεξιότητες προφορικής επικοινωνίας
2. Εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων
3. Απόφοιτους Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης
4. Πτυχιούχους Τμημάτων Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών
5. Απόφοιτους Ωδείων, Μουσικών Σχολών και Πανεπιστημιακών Τμημάτων Μουσικής
6. Απόφοιτους Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
7. Όσους/ες εργάζονται, ή αναζητούν εργασία, σε
- Εκπαιδευτικούς φορείς
- Δημόσια και ιδιωτικά σχολεία,
- Κέντρα δημιουργικής απασχόλησης,
- Κέντρα Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης,
- Βιβλιοθήκες,
- Μουσεία,
- Πολιτιστικούς φορείς και Ιδρύματα
- Πολιτιστικά σωματεία
- Προγράμματα Επιμόρφωσης
Σκοπός του προγράμματος είναι η ανάδειξη και επανεκτίμηση του λαϊκού παραμυθιού, και η κατανόηση και αξιοποίησή του στο σύγχρονο κόσμο των παιδιών και των ενηλίκων. Πρόθεσή μας είναι να γνωρίσουν οι συμμετέχοντες/ουσες το λαϊκό παραμύθι και τις βασικές τεχνικές αφήγησης, να κατανοήσουν τα σύμβολα και την αποκωδικοποίηση τους μέσα στο παραμύθι, να αντιληφθούν τον παρηγορητικό λόγο των παραμυθιών, να μπορούν να αξιοποιήσουν τη μουσική και το τραγούδι κατά τη διάρκεια της αφήγησης, να προσεγγίσουν και νοηματοδοτήσουν το παραμύθι μέσα από θεατροπαιδαγωγικές πρακτικές, να λειτουργήσει το παραμύθι ως γέφυρα ανάμεσα στο χθες και το σήμερα.
Οι μαθησιακοί στόχοι του προγράμματος είναι:
• να γνωρίσουν οι εκπαιδευόμενοι/ες το λαϊκό παραμύθι, τις διαφορές του από τα άλλα είδη λαϊκού λόγου, την καταγωγή του, την μορφολογία του, τα χαρακτηριστικά του, τους συμβολισμούς και τα αρχέτυπα που υπάρχουν μέσα σε αυτό.
• Να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες της αφήγησης
• Να πειραματιστούν και να συνδυάσουν τη μουσική, το τραγούδι και την αφήγηση.
• Να αντιληφθούν τις στάσεις και μεταβάσεις μέσω του παραμυθιού, τα κρυφά μηνύματα, και πώς ο προβληματισμός οδηγεί στη δημιουργική φαντασία
• Να αναδειχθεί η τέχνη της αφήγησης, ο χρόνος και ο τόπος των αφηγήσεων και το κοινό στο οποίο απευθύνονται οι παραμυθάδες/ παραμυθούδες.
• Να συνδυαστεί δημιουργικά το παραμύθι με το θέατρο με στόχο, αφενός, την εμβάθυνση στα νοήματα του παραμυθιού, αφετέρου τη δραματοποίησή του μέσα από την αξιοποίηση θεατροπαιδαγωγικών πρακτικών.
Οι εισηγητές του προγράμματος είναι μέλη του Διδακτικού και Επιστημονικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και άλλων Πανεπιστημίων καθώς και εξωτερικοί συνεργάτες κάτοχοι μεταπτυχιακού ή διδακτορικού διπλώματος με πολύχρονη εμπειρία, αλλά και εξειδικευμένη θεωρητική γνώση στο συγκεκριμένο αντικείμενο. Ο εισηγητής του προγράμματος είναι ο:
- Ιωάννης Μάνος, Αναπληρωτής Καθηγητής – Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Εκπαιδευτής του Προγράμματος είναι:
- Ανθή Θάνου, Αφηγήτρια
- Σταμάτης Ζωχιός, Ερευνητής Γ’ βαθμίδας, Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας, Ακαδημία Αθηνών
- Παρασκευάς Ποτηρόπουλος, Ερευνητής Β’ βαθμίδας, Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας, Ακαδημία Αθηνών
- Μαρία Βραχιονίδου, Ερευνήτρια Β’ βαθμίδας, Κέντρον Ερεύνης των Νεοελληνικών Διαλέκτων και Ιδιωμάτων, Ακαδημία Αθηνών
- Αλέξανδρος Μακρής, Εκπαιδευτής ενηλίκων σε μαθήματα μουσικοκινητικής Διπλωματούχος κλασικής κιθάρας, Ηχολήπτης
- Μάρθα Κατσαρίδου, Επίκουρη καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
- Αθανάσιος Μάνος, Εξωτερικός Συνεργάτης
-
Η προφορική λογοτεχνία και ο παραμυθιακός λόγος: θεωρητικά ζητήματα
-
Πολιτιστική κληρονομιά και μαθησιακή εμπειρία: Η προφορική παράδοση ως μέσο μεταβίβασης της γνώσης αλλά και πηγή δημιουργικής έκφρασης
-
Αφήγηση και παραμυθιακός λόγος: από την θεωρία στην πράξη
-
Η τέχνη και η τεχνική της αφήγησης
-
Σύμβολα και αρχέτυπα στα λαϊκά παραμύθια
-
Η μουσική εκτέλεση παράλληλα με την αφήγηση και η μουσικότητα της αφήγησης
-
Η θεατροπαιδαγωγική προσέγγιση των λαϊκών παραμυθιών